Om Förskolan

Hos oss möts barnet med respekt, empati, hänsyn och lyhördhet.

Välkommen till Förskolan Äppelvikstorget!

Vår förskola ligger i det familjära området Äppelviken i Bromma. Sedan Oktober 2001 driver vi vår förskola som en ekonomisk förening men innan dess bedrevs vi som kommunal verksamhet i 25 år.

Förskolan består av 52 stycken barn fördelat på tre avdelningar: Två för barn i åldrarna 1-4 år, Myran och Humlan, och en för de äldsta barnen (4-5 år), Eldflugan. För oss är en trygg miljö viktig och därför arbetar vi för att ha små barngrupper och hög personaltäthet. På varje avdelning jobbar en förskollärare och två barnskötare.

Våra traditioner

• Halloween-disco på förskolan veranda.

• Julplanering: Vi har olika skapande verksamheter och förberedelser inför julen. Vi över även sånger och förbereder oss inför det kommande Luciatåget. Vi äter även en sedvanlig jullunch på respektive avdelning.

• Påskplanering: Vi skapar olika påskpyssel, hittar på olika aktiviteter samt äter en sedvanlig påsklunch på respektive avdelning.

• Håll Sverige rent: Vi förbereder oss inför skärp-plockar-dagen med att diskutera om hållbar utveckling. Vad vi kan göra för att naturen ska må bra. Pratar bland annat om att hålla det rent omkring oss, plockar skräp, sortera skräp och mat mm.

• Alla-hjärtans-dag-disco den 14 februari kl.9:00 på förskolans veranda.

• Midsommarfirande: Vi hjälps åt att klä midsommarstången samt sjunger och dansar kring midsommarstången. Vi äter även midsommarlunch på respektive avdelning.